Rondodrevets Hero

Alla inlägg den 9 december 2009

Av Anders - 9 december 2009 12:46

Att jaga in en hund är en spännande tid det är då man har möjlighet att påverka hunden. När vi började i Oktober verkade allting mycket lovande hunden jobbade bra i ca 45 till 60 minuter bröt och kom på bakspår till mig. Den tiden är över nu, vid släpp så håller han i första svängen oftast 2 h och då har jag tagit honom på drevlöpan. Lite vatten och så nästa sväng blir det blir oftast lite mer än en timme att försöka blåsa av honom fungerar inte längre. Det blir tassen och jaga vidare så jag lägga ner inblåsningen tills vidare.


Läget låter ju inte så kul men jag känner igen det från hans föregångare. Ung tax mycket jaktlust jag vet att det växer bort med tiden. Får jobba mycket med lydnad vilket jag gör, en sväng upp till Dennis Andersson på Ökersbo hundskola är inte heller helt fel. Men det viktigaste nu är att det skjuts för hunden sen ta honom och släppa igen.


Ser fram mot Annandagsjakten då bör vi ha tillräckligt med skyttar i skogen för att det skall smälla och sen släppa igen. Sen får vi se hur det går. Och jag känner igen beteendet från hans föregångare ”Tyson jakt tax av Guds nåde”.


Anders H


     

Skapa flashcards