Rondodrevets Hero

Alla inlägg under augusti 2010

Av Anders - 19 augusti 2010 10:44

Nu är jaktsäsongen igång, bock premiären var en rätt lugn tillställning. Satt på ett pass i skogen och spanade, hade glömt myggmedel och det fick jag betala i blod till några tusen hungriga myggor.

 

Satt i Lilla Dalen till samman med Cenneth S och tittade den 18/8 först kommer det vad jag ser som ett smaldjur och går ut mellan mig och CS. Fram med ”Button” och ett kontaktläte djuret stannar i steget lyssnar och går vidare. CS berättar senare att det var en pinnbock med horn så korta att dom skymdes av öronen.

 

Rådjur har en märklig förmåga att röra sig tyst, plötsligt står han där en liten fyrataggare och börjar beta 15 m framför mig. Bekväm som jag är har jag lutat bössan mot en lämplig björk. Försöker smyga upp den med resultat att bocken sprättar i väg och ställer sig och tittar på mig på ca 100 m. Bra tänker jag klockrent läge för CS att ta den men varför skjuter inte ”karln”. Får senare veta att han hade en lite björk som skymde träffområdet och vare sig 6,5:an eller 222:an är några ”buskröjare”.

 

Sitter och spanar och rätt som det är skäller en bock bakom oss. Det visade sig att han var 10 m bakom CS i skogen. Det fans risk för kalsong byte! Försöker locka bocken men han vill inte alls, går och skäller och gruffar. Tystnar kommer bort till mig och skäller ut mig med och går i skogen och gruffar.

 

Det börjar bli mörkt 21:15 lägger vi av och går till bilen. En skön och spännande kväll där vi fick se djur och vart utskällda. Vad mer kan man begära.

Skapa flashcards