Rondodrevets Hero

Alla inlägg den 30 maj 2011

Av Anders - 30 maj 2011 14:12

Man måste vara djävligt entusiastisk vad gäller jakt och hundar för att släpa sig upp 04:00 för att åka 15 mil för att träna hund. Att mina lekkamrater sen kan njuta av mina väl fungerande hundar är något de bara skall vara tacksamma över. Bra jakthundar kommer inte av sig själv, det handlar om kunskap, tålamod och hårt arbete.

Lördag morgon 04:00 upp och i väg till Boda Vilthägn för en kursdag. Väll där börjar vi med att släppa min kompis 4 år gamla Gråhund och som inte är särskilt gris van i Sumpen.  Ett i sammanhanget ganska lätt hägn. Hela hunden vill i väg och Ubbe släpper, hunden sticker direkt och hittar gris. Spetsar gillar att skälla och Malte är inget undantag skallet kommer direkt vid gris kontakt.

Grisar går undan och hunden hänger på med gångstånd, jag vill inte kalla det drevskall utan det är mera gångstånd. Hunden jobbar på och skäller ungefär som ”Husse här är dom kom och skjut”. Enligt min uppfattning jobbar hunden rätt står och skäller, total kontroll över situationen. Inga utfall och inte för nära för att det skall vara skade risk. Dags att kalla in hunden men Malte har inge lust att komma till husse, jag skämtar med Ubbe och säger ”han lägger väl av när det mörknar”, får ett leende till svar.

Går och hämtar Dozor och släpper honom i hägnet Berget, hunden sticker direkt han får jobba en stund med att hitta gris. I ett hörn står grisarna och tjurar men D kör loss dom och driver dom med ett glest skall. Han springer parallellt med grisarna, är inte riktigt klar på hur jag skall tolka detta beteende, tager han det som en lek. Hunden bryter efter 10 minuter och kommer till mig, beröm och nytt sök och drev sen lägger han av och kommer till mig igen. Dags att ge sig så jag kopplar hunden och vi går ut ur hägnet. En summering är att hunden levererar men är lite loj, är det dålig kondis eller något annat? Får tänka på det några dagar för att formulera en tes.

 

Nästa moment är lydnad med Peter Ekeström som till vardags skriver om hundar i Jaktmarker och Fiskevatten. En kunnig man som visar en teknik för att få hundar och sluta dra genom att man tager tag i hundens lår vid ljumsken och rycker till samtidigt som man säger nej. Tekniken funkar men jag är tveksam på att använda den annat än på mycket hårda eller störda hundar som inte svarar på korrigering med koppel ryck. Anledningen till att jag anser att man bör använda metoden med urskiljning är att den inte bygger på kontakt, ledarskap och bygger upp flockbeteendet. Om man har en hund som man först måste knäcka och sen bygga upp igen är detta kanske rätt verktyg för ”Quick fix” men jag tror mera på traditionella metoder som befäster ledarskapet. Fick tips om hur man tränar sin hund för att undvika skador vid vildsvins attacker och hur man fyller hunden med vätska inför jakt.

Sen var det dags för skytte Lars S hade varit kreativ och byggt ett antal stationer i skogen med björnar som sprang mot dig, löpande grisar mellan granar, fasta lerduvor ballonger och vatten dunkar. Det hela avslutades med att lerduva rabbits med studsare. Otroligt givande inte helt enkelt skytte och vansinnigt kul. Upptäckte att röd punkten i min gamla Aimpoint 3000 inte fungerade så bra i solljus. Skytte övningarna slår allt man kan göra på älg banan, detta är kul praktiskt jakt skytte.
















Vi dagen slut tröt och nöjd av en kul bra dag där jag lärt mig mer om mig själv, hundar och vapen var det bara sätta sig i bilen och åka hem. Väl hemma var det duscha tillsammans med D som sin vana trogen inte luktade hallon, ta hand om utrustning äta och sen soffan som jag givetvis somnade i.


Anders H

Skapa flashcards