Rondodrevets Hero

Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av Anders - 22 augusti 2011 16:15

En jaktform som faktiskt är väldigt spännande som man med glädje kan syssla fram till 1/10 är lockjakt. Jag är ingen framgångsrik lockjägare men har skjut ett antal bockar på lock genom åren. Faktum är att jag nött ut en Buttolo pipa på lockjakt så det har blivit några timmar i skogen.


Söndag den 21/8 åkte jag ut till Botkyrka skogarna för att försöka komma åt en bock jag sett i samband med att jag dömt hundar på viltspårprov. En stor och fin skogsbock som visade klara tecken att vara på retur. Av revir markeringar kan jag gissa vart han har sitt revir.


Väl på plats kollas vinden in och jag hittar en stubbe bakom en stor sten som blir perfekt. 120 graders skjutsektor och 223.an ligger laddad över knäet allt känns lugnt och harmoniskt en kanon eftermiddag. Kör igång showen med några kontaktläten som jag kör ca var 3 minut under ca 10 minuter, är tyst 5 minuter och växlar över till getens skrik när hon hetsas av annan bock. Det sistnämnda lätet brukar få revirbockar att komma som express lok.


Efter ca 30 minuter tutande utan råbock i sikte funderar jag på att flytta på mig men kör en sista gång. Sitter och lyssnar efter att höra att något är på gång. Då skäller bocken till bakom ryggen på mig arg som ett bi, jag hinner precis se baken på han när han försvinner upp över kanten. Faktum är jag var helt oförberedd och hade jag inte varit på muggen innan jag åkte till skogen hade det kunnat gå illa. Jag tror det var den gamle som rundat mig och smugit upp bakom ryggen på mig. Å andra sidan man blir inte en gammelbock om man är oförsiktig.


Jag har varit med om detta för och tycker det är lika kul varje gång. Spännande och kul jaktupplevelse på djurens villkor.


Nu är det bara sex veckor kvar till den riktiga jakten börjar, känner mig lite som ett barn som väntar på tomten.


Snart är det hundjakt!

Av Anders - 22 augusti 2011 10:11

 











Boda träning 11-08-08.


Vid föra tillfället vi tränade hundar på gris i Boda Vilthägn var jag inte nöjd med vad min hund presterade. Något var fel jag förstod bara inte vad! Under semestern upptäckte vi att hunden hade fått en svamp infektion i tassarna. Penicillin behandling och stor hygien på tassarna och sen var det eländet bort.


Är väldigt spänd på att se vad hunden i friskt skick levererar. Går och släpper i hägnet Utsikten ett hägn med två grisar på 6,5 ha. Två grisar på 6,5 ha kan tyckas enkelt men betänk att är 65 000 m2. Släpper hunden som sticker direkt, han vill hitta gris. Söker ut, kommer tillbaka, söker ut och kommer tillbaka. Det är inget snack D är tillbaka i god form. När vi kollat första kullen går vi över en liten äng. Dozor har alltid gått åt det håll jag ställt kängorna så han sticker i väg och nu kommer upptaget. Jag hör hur hunden hittat gris och så plötsligt hör jag ett att han tjuter till. Satan tänker jag nu fick han däng av nasse. Hunden står fortfarande kvar och skäller men lite mer försiktigt. Kommer åt att kalla in D för att kolla att han är OK, inga skador bara lite sårat självförtroende. Skickar i väg hunden som på nytt hittar gris. När han bryter har vi hållit 30 minuter dags för vatten mat och vila i buren.


När hunden vilat en timme är det dag för nästa hägn Berget. D sticker i väg hittar gris och driver gris. Vi kör en halvtimme sen bryter vi. Får ett omdömen  av Henrik S, bra och duktig grishund, det värmer. Vila och vatten i buren.


Sista hägnet Sumpen D hitta grisarna som inte vill flytta på sig han jobbar men förgäves. Jag kastar en sten på dom men icke dom står stilla. Går ner till ingången och kallar in hunden som bryter och kommer till mig.


Boda är ett kanon ställe att träna hund på, man får en kvalitet i träningen som ger mer inför jaktsäsongen än vad du åstadkommer på andra platser. Carolin, Henrik och Lars är mycket kunniga och man får bra tipps och råd.


Jag har redan avverkat diplom testen med Dozor. Dom som tror att detta är bara en merit där man ställer in dojorna och hämtar den skall nog tänka om. Det krävs mycket av hunden för att klara det. Hoppas SSKK får ordning på provverksamheten så jag kan starta D på jaktprov i höst vore kul med några till meriter på honom.


För grishund är det!

Ovido - Quiz & Flashcards