Rondodrevets Hero

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

Dozor i god jaktform

Av Anders - 22 augusti 2011 10:11

 











Boda träning 11-08-08.


Vid föra tillfället vi tränade hundar på gris i Boda Vilthägn var jag inte nöjd med vad min hund presterade. Något var fel jag förstod bara inte vad! Under semestern upptäckte vi att hunden hade fått en svamp infektion i tassarna. Penicillin behandling och stor hygien på tassarna och sen var det eländet bort.


Är väldigt spänd på att se vad hunden i friskt skick levererar. Går och släpper i hägnet Utsikten ett hägn med två grisar på 6,5 ha. Två grisar på 6,5 ha kan tyckas enkelt men betänk att är 65 000 m2. Släpper hunden som sticker direkt, han vill hitta gris. Söker ut, kommer tillbaka, söker ut och kommer tillbaka. Det är inget snack D är tillbaka i god form. När vi kollat första kullen går vi över en liten äng. Dozor har alltid gått åt det håll jag ställt kängorna så han sticker i väg och nu kommer upptaget. Jag hör hur hunden hittat gris och så plötsligt hör jag ett att han tjuter till. Satan tänker jag nu fick han däng av nasse. Hunden står fortfarande kvar och skäller men lite mer försiktigt. Kommer åt att kalla in D för att kolla att han är OK, inga skador bara lite sårat självförtroende. Skickar i väg hunden som på nytt hittar gris. När han bryter har vi hållit 30 minuter dags för vatten mat och vila i buren.


När hunden vilat en timme är det dag för nästa hägn Berget. D sticker i väg hittar gris och driver gris. Vi kör en halvtimme sen bryter vi. Får ett omdömen  av Henrik S, bra och duktig grishund, det värmer. Vila och vatten i buren.


Sista hägnet Sumpen D hitta grisarna som inte vill flytta på sig han jobbar men förgäves. Jag kastar en sten på dom men icke dom står stilla. Går ner till ingången och kallar in hunden som bryter och kommer till mig.


Boda är ett kanon ställe att träna hund på, man får en kvalitet i träningen som ger mer inför jaktsäsongen än vad du åstadkommer på andra platser. Carolin, Henrik och Lars är mycket kunniga och man får bra tipps och råd.


Jag har redan avverkat diplom testen med Dozor. Dom som tror att detta är bara en merit där man ställer in dojorna och hämtar den skall nog tänka om. Det krävs mycket av hunden för att klara det. Hoppas SSKK får ordning på provverksamheten så jag kan starta D på jaktprov i höst vore kul med några till meriter på honom.


För grishund är det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 5 augusti 2016 17:32

HejEfter ett långt uppehåll är det dax att börja blogga igen. Hoppas det kommer bereda er nöje att läsa-Anders H ...

Av Anders - 10 oktober 2012 08:28

Sitter i en åkerkant och filosoferar framför mig ligger en av mina trognaste jaktkompisar, nä det är inte en hund utan min 222:a. När jag började jaga igen i slutet av sjutiotalet handlade det om att skaffa något som funkade. Jag hade erfarenhet av p...

Av Anders - 17 januari 2012 16:10

Ingen jägare eller medborgare har väl kunnat undgå att detta är ett heta ämne. Som hundförare med drivande hundar är min ståndpunkt klar. Det av regeringen fattade beslutet om ett tak på 210 varg individer kan under protest accepteras. Personligen ha...

Av Anders - 21 november 2011 13:07

Glädjen över att ha en bra hund är svår att mäta! Men att ha en hund som du kan släppa och du vet att det blir jakt, han hittar vilt och det blir drev är stor. Att ha en hund som du vet du kan ställa skuldra vid skuldra med alla andra lågställda rase...

Av Anders - 18 november 2011 16:00

Torsdagen den 17/11 var det dags drevprov med Molle för Sörmlands tax klubb. Revelj 05:00 äta frukost och sen lasta grejor i bilen och dra till 2 mil syd Eskilstuna. När vi börjar rulla på grusvägarna kommer ett diskret gnyende från Molle, han är tag...

Ovido - Quiz & Flashcards