Rondodrevets Hero

Direktlänk till inlägg 18 november 2011

Drev 1:a på hare

Av Anders - 18 november 2011 16:00

Torsdagen den 17/11 var det dags drevprov med Molle för Sörmlands tax klubb. Revelj 05:00 äta frukost och sen lasta grejor i bilen och dra till 2 mil syd Eskilstuna. När vi börjar rulla på grusvägarna kommer ett diskret gnyende från Molle, han är taggad.

När jag gjorde upp om datumet med domaren Björn Johansson frågade han om hunden har ett bra sök för det är relativt viltfattiga marker som hunden skall prövas i. Jag svarade att det funkar nog. Jag vet att dom har en massa oknytt i Sörmlands skogarna som borde skickas till himlen.

Väl på plats går vi ut och släpper hunden som direkt hitta något att jobba med. Molle har utvecklat en förmåga att ta rätt kalla spår och reda ut det med upptag som följd. Efter 10 minuter kommer väckskallen och sen är det drev. Vi flyttar för att kunna se drevdjuret för det buktar rätt snyggt. I området bor en medborgare som har den fulla ovanan att släppa ut sin odugliga Jämthund som får rasta sig själv på skogen. Tyvärr blandar sig hunden i drevet som går spikrakt ur marken. Molle hänger på en stund men bryter och kommer på bakspår. Jag kallar lät in hunden som kopplas. Björn J konstaterar att hunden drivit en räv via spårning.

Vidare till en annan del av marken och vi går ut och släpper hunden som direkt hitta något att jobba med. Ser på GPS:en att han snurrar med något men det tar tid efter 20 minuter kommer upptaget. Jag hör att det är ett ”hardrev” det går hakigt men han ligger på och jobbar han ligger långt efter. 50 minuter senare efter att Molle rätt ut ett antal tappter och avhopp kallar jag in hunden som kommer till mig och kopplas.

Provtiden är nästan slut så vi drager oss mot bilarna. Björn summerar dagens prov och säger följande. Jag kommer att föreslå ett 1:a pris på hare han har ett bra sök och har rätt ut tappter på ett bra sätt. Just söket var något som Björn kommenterade lite extra, Molle kan vara lite vidsökt i vilt fattiga marker vilket gör att han inte håller så bra kontakt. Faktum att han skulle tipsa en uppfödar vän som behövde avla in ett bättre sök i sina linjer om Molle.

Summering av dagen över en fika Molle har satt en drev 1:a på hare vilket är ren respekt för ett första klassens hundarbetet. Det är bara kanon hundar som klarar att driva hare till ett första pris och nu är han med i det gänget. Om bonusen blir att han får gökapå en snygg tax tik så väl bekomme han har gjort rätt för det.


Anders H

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 5 augusti 2016 17:32

HejEfter ett långt uppehåll är det dax att börja blogga igen. Hoppas det kommer bereda er nöje att läsa-Anders H ...

Av Anders - 10 oktober 2012 08:28

Sitter i en åkerkant och filosoferar framför mig ligger en av mina trognaste jaktkompisar, nä det är inte en hund utan min 222:a. När jag började jaga igen i slutet av sjutiotalet handlade det om att skaffa något som funkade. Jag hade erfarenhet av p...

Av Anders - 17 januari 2012 16:10

Ingen jägare eller medborgare har väl kunnat undgå att detta är ett heta ämne. Som hundförare med drivande hundar är min ståndpunkt klar. Det av regeringen fattade beslutet om ett tak på 210 varg individer kan under protest accepteras. Personligen ha...

Av Anders - 21 november 2011 13:07

Glädjen över att ha en bra hund är svår att mäta! Men att ha en hund som du kan släppa och du vet att det blir jakt, han hittar vilt och det blir drev är stor. Att ha en hund som du vet du kan ställa skuldra vid skuldra med alla andra lågställda rase...

Av Anders - 4 oktober 2011 16:51

Att jaga i Botkyrka är speciellt, jag har jagat från Norrbottens inland till Småland på alla möjliga jaktmarker. Jag har jagat med många typer av hundar, ställande, stötande, drivande, träskällare och fågelhundar. Det har varit renrasiga med fin stam...

Skapa flashcards